Наредба Н-18 е от дата 13.12.2006 г., но през времето е променяна стотици пъти. Точно тази наредба започва да регулира изискванията към електронните магазини, с които се сблъсква днес всеки онлайн магазин. Всичко изглежда твърде плашещо, но истината е, че не е чак толкова трудно да се изпълнят изискванията за регистрацията.
През годините наредбата се променяше непрекъснато, като дори имаше моменти, в които тя беше атакувана в Административните съдилища и части от нея отпадаха. Най-трудно беше, че от НАП не искаха да дадат нужното време на онлайн търговците да я разберат и внедрят. Всичко се правеше сякаш „сега и на момента“.
Наредба Н-18 и WooCommerce
Разбира се, WooCommerce може лесно да отговори на изискването за подаване на месечен XML файл към НАП, благодарение на Тихомир Парушев, който създаде и поддържа разширение за WooCommerce – Bulgarisation for Woocommerce. Чудото не става единствено с инсталацията и активирането на плъгина. Преди всичко трябва Вашия счетоводител или счетоводна къща да подаде нужния формуляр за регистрация на онлайн магазина Ви в НАП. Ние сме виждали доста често счетоводни къщи да имат проблеми при попълване на формуляра, но за всичко си има решение.
Как се подава информация за поръчки към НАП
Краткият отговор на въпроса е месечно, чрез XML файл. Сега по същество. Всеки месец от 1-во до 15-ти число сте длъжни да подадете XML файла към НАП с направените поръчки за предходния месец. Както споменахме по-горе, това е постижимо с чудесния плъгин на Тихомир. За момента няма възможност за автоматичен експорт на файла и автоматичен импорт в платформата на НАП, но се надяваме, че и това може да се случи след време.
Ако използвате плъгина по-горе, трябва да влезете в WooCommerce > Българизация > Експорт и да изберете предходния месец за генериране на извлечението. След това натискате бутона „Генерирай XML файл“ и сте готови. Изпращате файла на Вашия счетоводител и той го качва в електронната система на НАП.
Разбира се, обяснението по-горе е валидно за посочения плъгин. Има и други варианти, от които можете да изберете за експорт на одиторски файл към НАП. Голяма част от нашите клиенти имат интеграции към ERP системи, които сме направили и самите ERP системи имат функционалността за експорт на XML файл. Ако Вашия онлайн магазин е още в началото и нямате интеграция с ERP система, то можете да ползвате посочения по-горе плъгин или този на Мрежа НЕТ – WooCommerce Наредба Н-18 облекчен режим.
Какво представлява XML файла
XML файла съдържа информация за направените поръчки през онлайн магазина Ви. Разбира се, самия файл не е хаотично изготвен. Той е изготвен по XSD схема, която е разработена от националната агенция по приходите. Схемата можете да свалите от тук. XML файла съдържа в себе си следната информация:
- Единен идентификационен номер (ЕИК)
- Регистрационен номер на магазина в НАП
- Домейн на магазина
- Дата на генериране на файла
- Месец, за който се генерира файла с поръчки
- Година, за която се генерира файла с поръчки
- Типът на онлайн магазина
- Поръчките с продуктите и сумите
Трябва ли да подавате файл към НАП?
Краткият отговор на въпроса е ДА! По-дългия отговор зависи много от платежните методи, имате ли касов апарат, изпращате ли касови бележки заедно с поръчаните стоки и т.н. Няма да задълбаваме много в терминология и изключения, но ако наистина се нуждате от този тип информация, можете да отворите Наредба 18 и да я прочетете.
Специално за онлайн магазините, които нямат физически обект няма начин да не регистрирате магазина си в НАП. Това автоматично означава, че за да имате онлайн магазин трябва да имате и регистрирана фирма. Докато в началото на 2000-та година имаше възможности да управлявате Онлайн магазин без да имате фирма, то към днешна дата вече нещата не стоят по този начин.
"Подаденият от Вас стандартизиран одиторски файл е ОТХВЪРЛЕН"
"Грешка при валидация на документ към XSD схема"
Отхвърлянето на файла се дължи на това, че нямате данни за направени поръчки. Тогава сте освободени от отговорността за изпращане на файл. Внимавайте обаче, защото тази грешка може да се показва и по други причини. Ако имате направени поръчки през предходния месец, но получите съобщение, че подадения от Вас стандартизиран одиторски файл е отхвърлен, то тогава причината за отхвърлянето е друга и тя трябва да бъде открита и коригирана възможно по-бързо.
Какво, ако качите грешен или непълен файл?
Въпреки, че това е Националната Агенция по Приходите, те също явно са осъзнали, че по някога всеки човек прави грешки и имат решение за това. Ето какво казват от НАП:
С един файл може да се подава информация само за един електронен магазин. В рамките на периода на подаване могат да се подават многократно данни за един електронен магазин. За окончателни се считат последно подадените данни в рамките на периода на подаване.
Линк: https://nra.bg/wps/portal/nra/Programni-produkti/Specifikaciq-za-podavane-na-danniСпецификация за подаване на данни
Обобщение
В крайна сметка няма неизпълними условия, които биха Ви отказали да искате онлайн магазин с WooCommerce, за да започнете да продавате не само във Вашето населено място. Та… обобщението на тази публикация би изглеждало по следния начин
- Поръчвате изработка на Онлайн магазин
- Регистрирате го в НАП
- Инсталираме плъгин за XML одиторски файл
- Започвате да продавате
- Подавате файла към НАП
- Увеличавате поръчките си всеки месец
What do you think?
Вие можете ли да направите интеграция на Stripe за нашия магазин. Направен е с WordPress и Woocommerce от една фирма, която ни взе над 3000 лв и не могат дори да поддържат това, което те самите са направили. Искаме да предложим опция за плащане с карти? Очаквам отговор.
Здравейте Христо. Разбира се, че можем да интегрираме Stripe в WooCommerce. Напишете ни моля на Email повече информация и ще се свържем с Вас, за да започнем работа.