Нагоре

Категории или Тагове в WordPress

Да започнем с това, че „Категории или Тагове“ е една от най – дискутираните теми в пространството на WordPress и до ден днешен. Има доста спорове за това кой е по – добрият вариант за една добра СЕО оптимизация. Нека ви представим едни от най – честите въпроси по темата за Категории и Тагове:

  • Какъв е оптималният брой категории в сайта?
  • Колко категории са твърде много?
  • Добре ли е да се зададат няколко категории за 1 публикация?
  • Има ли ограничение за таговете, които можем да сложим на всяка публикация?
  • Таговете биват ли разпознавани като ключови думи?
  • Има ли някакво SEO предимство при използването на категории пред тагове или обратно?

Тъй като сме изработили няколко тестови варианта на сайтове, в които сме дали предимство на таговете, и такива, които са с предимство на категориите, сме готови да изразим нашето мнение по темата. Виждали сме доста изписано, но непълно съдържание по темата, и решихме да впрегнем ръкави и да видим в реална среда кое и как работи.

Надяваме се, че ще обърнете внимание на цялата статия, защото тя ще бъде доста изчерпателна и полезна за Вас. След като приключите с четенето, няма да е лошо да помислите да пооправите вашия сайт. След което бихме се зарадвали, ако напишете коментар под статията.

Преди да започнем да обсъждаме въпросите по – горе, ще вникнем малко по-подробно в материята на Категории или Тагове. В документацията на WordPress, те са по-известни като таксономии. Тяхната единствена цел е да сортирате съдържанието си, за да подобрите използваемостта на сайта си . Това означава, че когато потребителят дойде на сайта Ви, той лесно да може да преглежда съдържанието Ви по тема, вместо да преглежда хронологично, каквато е първоначалната настройка на WordPress.

Каква е разликата между категории и таговете?

Категориите са предназначени за широко групиране на публикациите Ви. Мислете за тях, като за общи теми за съдържанието на Вашия сайт. Тези категории са там, за да Ви помогнат да определите какъв е истинският Ви сайт. Тези Категории помагат на читателите да намерят подходящия тип съдържание на сайта Ви. Категориите са йерархични, така че можете да използвате и под категории.

Таговете са предназначени да описват конкретни подробности за публикациите Ви. Мислете за тях, като за ключови думи. Това са микро данните, които можете да използвате, за да категоризирате съдържанието си. Таговете не са йерархични.

Например, ако имате личен блог, в който пишете за живота си. Вашите Категории могат да бъдат нещо като: Музика, Храна, Пътуване, Роблинг и Книги. Когато напишете публикация за нещо, което сте яли, ще го добавите в категория „Храни“. Можете да добавяте тагове като пица, паста, пържола и др.

Една от най-големите разлики между Тагове и Категории е, че трябва да категоризирате публикацията си. Не е задължително да добавяте Тагове. Ако не категоризирате публикацията си, тя ще бъде категоризирана в категорията „Без категория“. Хората често преименуват категорията, която не е категоризирана, на нещо като „Други“.

Друга разлика е начинът, по който изглежда Вашата категория и таг с пермалинковете (urls). Ако използвате персонализирана структура (URL), Вашият базов префикс ще изглежда различно. Например:

https://yoursite.com/category/food/

vs.

https://yoursite.com/tag/food/

Какъв е оптималният брой на всички категории в WordPress?

Категории или Тагове в WordPressДо WordPress 2.5 нямаше вградена поддръжка за таговете. Това доведе до списъци с много дълги категории, защото хората ги използват, за да определят микро-детайлите. Добавени са тагове за подобряване на използваемостта на сайта Ви. Както казахме, вярваме, че няма оптимален брой категории. Оптималният брой варира в зависимост от сложността на сайта Ви. Въпреки това, в името на структурата и използваемостта, най-добре е да използвате под категории и тагове.

Категориите са предназначени да обхващат група публикации. Винаги е добре да започнете с генерични категории и да работите по-надолу с под категории, докато Вашият сайт расте. След като сте пуснали няколко блогове, Вие сте развълнувани, че блоговете се развиват. Няма начин да излезете с всички подходящи категории с еднакво класиране в Google. Да имаш 30 топ категории е безсмислено, когато някои от тях ще имат само по един или два поста. По-добре да се използват 5 родови категории, в които да има прясно съдържание, а не 30 топ категории, в които много рядко да се актуализира съдържанието.

Кога да добавяте под категории?

Да кажем, че правите казуси, където сте интервюирали експерт за конкретно проучване на случай. Тъй като няма категория наречена „експертни интервюта“, ще добавите това като таг на този казус. Ако установите, че правите много интервюта за казуси, а тага ви с експертни интервюта има 10 или повече публикации и непрекъснато се разраства, трябва да обмислите добавяне на „експертни интервюта“ като под категория на Вашата основна категория. Хубавото е, че WordPress има един вграден много добър инструмент именно за преобразуване на Тагове в Категории и обратното.

Инструмента можете да намерите в менюто Разни> Импорт > Конвертор на етикети и категории. С помощта на този инструмент спокойно можете да конверирате един таг, който вече е насъбрал доста публикации и да го конвертирате в Категория.

Да, ще трябва да се върнете и да редактирате по-старите си публикации. Ако структурата на URL адреса Ви е / category / postname /, тогава се уверете, че използвате приставката за пренасочване. Тя автоматично пренасочва модифицираните Ви публикации към новия им URL адрес, така че да можете да запазите всички класации на търсачките.

А трябва ли да се създават много под категории?

Разбира се, че не. Винаги може да оставите популярните тагове, като тагове. В нашия пример по-горе, почти всички публикации ще имат таг за конкретна социална мрежа като Twitter, Facebook и т.н. Но ние не ги създаваме като категории. Единствената причина, поради която добавяте под категории, е да улесните потребителите си да намерят съдържанието. Вие сте повече от добре дошли просто да добавите тага „Експертни интервюта“ някъде в сайта си.

Запомнете, че цялата тази игра на категориите и маркерите е да улесните потребителите да сърфират в сайта Ви.

Добре ли е да слагам една публикация в много категории?

Може да прочетете на други сайтове, че задаването на публикации в няколко категории може да навреди на SEO. Някои казват, че затова можете да бъдете наказани за дублирано съдържание. Вярваме, че изявлението не е напълно вярно. На първо място си спомнете, че целта на ефикасното сортиране на съдържанието Ви е да помогнете на потребителите да го намерят.

Поради естеството на това как би трябвало да бъдат настроени топ категориите, не би трябвало да можете да класифицирате една публикация в няколко категории от най-високо ниво. Например, ако в блога ви има три категории „Реклама“, „Маркетинг“ и „SEO“. Вашите публикации често са склонни да попадат в няколко категории. Може би ви е необходима категория чадър и за трите?

Може би всички те трябва да попаднат в бизнеса? Или можете да имате една категория, наречена „Реклама и маркетинг“. След това SEO има под категория за тези.

Няма ползи за СЕО оптимизацията от добавяне на няколко категории. Ако смятате, че помага на Вашите потребители, тогава сте повече от добре дошли да добавите една публикация в няколко категории. Ако обаче това се превърне в редовен проблем, трябва да обмислите преструктурирането на категориите си.

Може би някои от Вашите категории трябва да бъдат тагове. Или може би те трябва да бъдат под категории на една основна категория. Става въпрос за подобряване на сайта Ви, за да могат потребителите да се ориентират по-добре в него.

Ако сте супер загрижени за дублирането на съдържанието и за това да нямате наказание, то просто задайте noindex на Вашата категория – таксономия с помощта на WordPress SEO от Yoast плъгин.

Ако искате да зададете noindex на конкретни категории, можете да направите това, като редактирате самите категории. Този плъгин има настройка за заличаване на глобалните настройки.

По принцип, когато зададете (noindex, follow) на определено нещо, то казва на Google и на други ботове в търсачките да следват всички връзки в тези категории, така че всички публикации да могат да бъдат индексирани.

Не индексирайте архивите на главната категория, за да предотвратите дублиране на съдържанието.

Отговорът: WordPress ви позволява да добавите пост в толкова категории, колкото искате. Да, добре е да зададете една публикация в няколко категории, стига да смятате, че помага на потребителите Ви. Ако обаче мислите за категории като „Съдържание“ за Вашия блог, където публикациите са глави, може ли да имате една глава в две отделни секции?

Отговорът на този въпрос е НЕ!!!

Има ли ограничение за таговете, които можем да приложим на всяка публикация?

Краткият отговор на този въпрос е не. WordPress няма ограничение за броя на таговете, които можете да зададете на конкретна публикация. Можете да добавите 1000 тагове, ако искате. Целта на таговете обаче е да свържат публикациите ви заедно.

Отново мислете за таговете, като индекс на Вашата книга. Това са популярни ключови думи, които можете да използвате, за да отразявате свободно Вашите публикации. Това улеснява потребителите да откриват публикациите Ви специално, когато използват търсенето в WordPress. Той също така помага, ако използвате архива на таговете за потребителите. Казахме, че не трябва да се добавят повече от 10 маркера в публикациите, освен ако не можете да ги оправдаете.

Например: ако използвате блог за преглед на филми, можете да добавите няколко маркера: имена на актьори / актриси (в такъв случай могат да бъдат над 10).  Но за други по-прости сценарии трябва да ограничите количеството тагове, които използвате. В противен случай можете да се окажете с над 10000 маркера със само 300 публикации на сайта.

Таговете работят ли като мета ключови думи??

Често хората грешат, че маркерите са като мета ключови думи за Вашите сайтове. Това е основната причина, поради която те се опитват да добавят колкото се може повече маркери. Таговете не са мета ключови думи за Вашия сайт. Поне не по подразбиране. Популярните плъгини като WordPress SEO от Yoast ви позволяват да използвате стойностите на маркерите си в шаблона за мета ключови думи. Но ако нямате добре конфигуриран плъгин, тогава вашите тагове НЕ работят като мета ключови думи.

Категориите срещу Таговете: Кое е най-добро за SEO?

Най-често задаваният въпрос е: Има ли предимство при SEO използването на категории над тагове и обратно? Отговорът е НЕ. Не трябва да разглеждате това като категории или таксономии. Те са създадени да работят заедно. Ако сте прочели внимателно тази статия, би трябвало да разбирате индивидуалната цел на категориите и маркерите, както и тяхната обща цел за използваемостта на Вашия сайт.

В заключение

Не забравяйте, че сайтът Ви е създаден за Вашите потребители, а не за търсачките. Целта на всяка търсачка е да мисли по същия начин, по който потребителите мислят, когато оценяват Вашето съдържание. Ако взимате своите решения на базата на използваемостта, ще откриете, че се възползвате от предимствата на СЕО.

Категориите и Таговете са две от стандартните таксономии, които идват с WordPress. Най-напредналите сайтове използват специфични таксонимии за сортиране на своето съдържание, заедно с категориите и маркерите. Гледайте на Вашия блог, като на непрекъснато развиваща се книга. Използвайте категориите разумно. Уверете се, че те са широки, общи теми, но бъдете внимателни, за да не ги направите прекалено неясни.

Използвайте маркерите, за да отразявате свободно и да свържете няколко публикации. Ако видите, че даден маркер става твърде популярен, обмислете добавянето му като под категория. Ако обаче трябва да добавите маркера като под категория на няколко категории от първо ниво, по-добре го оставете като маркер. Целта е сайтът Ви да е максимално удобен за Вашите потребители.

Надяваме, че тази статия Ви е помогнала да се ориентирате по-добре в света на категориите срещу таговете. Бихме се радвали да чуем и Вашето мнение по темата.

Author avatar
Иван Занков
Основател на Студио за Уеб дизай и Дигитален маркетинг EXITO. Той стартира онлайн бизнеса през 2015 г. Има опит в Уеб дизайна, предимно с PHP технологии, както и солиден опит в рекламата на бизнеси в Интернет.

Напиши коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *